Ви перебуваєте в режимі підказок Вимкнути
Глосарій

Inflation | Інфляція

Інфляція – показник цінової динаміки, що показує зниження купівельної спроможності даної валюти з часом. Іншими словами, це показник того, наскільки більше у відсотковому співвідношенні потрібно заплатити за той самий товар у різні часові відрізки.
 
При втраті валютної цінності відбувається зростання цін. Отже, купується менше товарів та послуг. Що, у свою чергу, впливає на загальну вартість життя населення і призводить до уповільнення економічного зростання.
 
Існують кілька типів ситуацій, що призводять до збільшення інфляції: 
 
  • інфляція попиту – відбувається у момент збільшення пропозиції грошей та доступності кредитів населенню, що стимулює загальний попит на товари та послуги в економіці. Але при цьому виробництво товарів не встигає за попитом.
  • інфляція витрат – з’являється у результаті зростання ціни ресурси, необхідні під час виробництва товарів та послуг. Наприклад, спекулятивне зростання нафтових цін веде до підвищення вартості палива, гуми, пластмаси тощо. Таким чином, зростання ціни одного товару призводить до зростання ціни інших товарів, що масово використовуються.
  • вбудована інфляція – пов’язана з очікуваннями населення, що поточні темпи інфляції зберігатимуться й у майбутньому. Тому населення вимагає у роботодавців індексацію заробітної плати на рівень інфляції або вище. Роботодавець, який тим самим збільшив свої витрати, компенсує їх збільшенням вартості своєї продукції.
 
Для визначення зміни цін на окремі товари та послуги за прийняті періоди часу використовуються індекси цін:
 
  • Індекс споживчих цін (англ. Consumer Price Index, CPI) – індекс, що вимірює середній рівень зміни цін на товари та послуги основних потреб a> населення (транспорт, комунальні послуги , харчування, особисті речі тощо)
  • Індекс оптових цін (англ. Wholesale Price Index, WPI) – індекс, що дозволяє стежити за динамікою зміни цін товарів, що продаються та купуються оптом. Показник цього індикатора є середньозваженим трьох значень: оптова ціна товару на експорт, оптова ціна товару на імпорт, внутрішня оптова ціна на товар.
  • Індекс цін виробників (англ. Producer Price Index PPI) – індекс, що вимірює середню зміну цін з продажу товарів та послуг, отриманих вітчизняними виробниками. Індекс вимірює зміну цін із погляду продавців. У ньому розглядається три галузі виробництва: промисловість, товарно-сировинну та переробку.
 
Контролем за ситуацією з інфляцією займаються фінансові регулятори, наприклад у РФ - Центральний Банк РФ, у США - Федеральна Резервна Система, у Великобританії – Банк Англії. Контроль здійснюється шляхом реалізації заходів у вигляді грошово-кредитної політики, що визначає розмір і темпи зростання грошової маси. Високі і непостійні темпи інфляції можуть призвести до серйозні витрати для економіки, т.к. буде знижуватись реальна вартість активів, таких як акції, облігації, валюти.
 
Для захисту активів від різких стрибків інфляції існують спеціальні захисні інструменти. Такі як казначейські цінні папери США із захистом від інфляції (TIPS) або російський аналог облігації ОФЗ-ІН, номінал або купон яких індексуються з урахуванням інфляції.

 
Терміни з цієї ж категорії
Registration is required to get access.